Saturday, August 26, 2006

El perquè de tot plegat: Iberia i AENA van pactar el concurs de concessió del 'handling' que va desfermar tot el caos a l'aeroport de El Prat el 28-J

Com totes i tots els busotaires sabran, un dels espectacles més dantescos que es recorden a la Catalunya contemporània va ser el viscut el passat divendres 28 de juliol a El Prat. Ni a l’aeroport de Maputo es recorden escenes com les de l’aeròdrom de Barcelona. Maputo és la capital de Moçambic.

Se n’ha parlat molt del caos, de la pèrdua de maletes, de la incapacitat del Govern espanyol i català de gestionar la crisi. Però, per què els treballadors d’Ibèria van perpetrar una vaga tan salvatge? Per què l’ens públic espanyol que gestiona els ports i aeroports (AENA) va comunicar a Iberia que perdia la concessió del servei de 'handling' de El Prat -amb les possibles conseqüències laborals que podria comportar i el mal rotllo que generaria entre sindicats- només tres dies abans de l’operació sortida d’estiu?

Estirant una mica del fil, Busot ha pogut saber de fonts més que solvents que tot plegat ha estat una cacicada de les bones de membres de la vella guàrdia del PSOE, de rèmores del Partit Socialista Obrer Espanyol dels GAL, Roldán, Filesa i Ibercorp que han retornat a llocs de poder a l’administració de l’Estat després de la victòria de Zapatero.

Resulta que en el concurs d’adjudicació del 'handling' (transport de maletes, bàsicament) hi optaven, com és natural, diverses companyies. Iberia, que fins el 2001 va ser l’aerolínia pública espanyola, va presentar una oferta moderadament competitiva. En altres paraules, que n’hi havia de millors. En fer el recompte tècnic de punts després de la presentació d’ofertes de les companyies a AENA, Iberia va quedar en vuitè lloc a Barajas perquè els concursos es fan aeroport per aeroport. Però, oh sorpresa, el Ministeri de Foment va al·legar que per qüestions més enllà de les estrictament tècniques (com la implantació de la companyia o l’experiència en la gestió de les maletes dels passatgers) Iberia es quedava amb el servei de terra, amb el handling de Barajas. Toma ya. Del vuitè lloc al primer per obra i gràcia de Magdalena Álvarez.

Però per tapar un escàndol tan colossal, per dissimular, Iberia va perdre la concessió del 'handling' de El Prat. El més sorprenent és que l’oferta d’Iberia per quedar-se amb el servei de maletes de l’aeroport de Barcelona era exactament la mateixa que va plantejar a Barajas. Per Madrid sí que va servir i per Barcelona no.

Òbviament tot plegat era una cortina de fum per tal de minimitzar la gran martingala. El pacte Iberia-Ministerio de Fomento? Iberia renunciava al 'handling' de El Prat a canvi de quedar-se amb el de Madrid i aconseguir en exclusiva la gestió de la faraònica T-4 de Barajas que va costar un bilió de les antigues pessetes. Per cert, Busot sí que té memòria històrica i recorda que aquesta obra pòstuma de José María Aznar es va aprovar en uns Pressupostos Generals de l’Estat, uns comptes als que CiU va donar suport a Madrid.

Però aquí no acaba el pilotasso: el servei del handling a El Prat va ser adjudicat a tres companyies. Una d’elles és Globalia. Aquesta és una subempresa que pertany a l’entramat Halcón Viajes (Air Europa). I, és clar, no falla: al consell d’administració de Globalia hi ha col·locats Manuel Panadero que va ser Secretari d’Estat de Transports en governs del PSOE dels GAL i Pedro Pérez que casualment també va ser Secretari d’Estat d’Hisenda amb Felipe i mentor polític de l’actual ministra de Foment Magdalena Álvarez, principal responsable de tot plegat. Vatua i revatua l’olla. Qui deia que el PSOE de Zapatero s’havia desfet de l’herència felipista?

No comments:

Post a Comment